درباره سایت

مقالات آموزشی

مقالات آموزشی

آشنایی با ساختار و نحوه نگارش مقالات

مقالات چهارچوب خاصی دارند و در یک قالب و شکل کلی نوشته می‌شوند خارج از این چهارچوب نمی‌توانید مقاله ای را نگارش کنید. با ساختار کلی مقاله نویسی و نحوه بهبود شرایط پذیرش مطالعه کنید و سعی کنید با دقت بیشتری مقاله را نگارش کنید تا کیفیت آن بیشتر شود.

مقاله نویسی و کاربرد آن

هم اکنون اگر از دغدغه دانشجویان و حتی صاحبان مشاغل سوال کنید خواهید دید که بیشتر مشغول تقویت رزومه و افزودن امتیازات پژوهشی به رزومه خود هستند. دانشجویان به خوبی می‌دانند برای قبولی در مصاحبه آزمون دکتری و استخدام های دولتی و خصوصی مجبور به تقویت رزومه خود هستند. شاغلان در حوزه های دولتی و خصوصی نیز باید برای ارتقای شغلی رزومه بسیار قوی ارائه کنند. در حالت کلی مقالات علمی معتبرترین راه برای تقویت رزومه می‌باشند البته چنانچه در ژورنالهای تخصصی ثبت شوند موجب تقویت رزومه خواهند شد در غیر اینصورت به هیچ عنوان مورد توجه واقع نمی‌شوند. تحقیق و پژوهش کار ساده ای نیست و نیاز به صرف زمان بسیار طولانی دارد از همین رو اغلب پژوهشگران و دانشجویان توانایی نگارش مقاله را ندارند. و از دیدگاه آنان نگارش مقاله علمی پژوهش که محتوای ناب و جدید داشته باشد بسیار دشوار است. انواع دیگری از مقالات نیز وجود دارند که در بین تمامی آنها مقالات علمی پژوهشی بیشترین امتیاز را دارند.

نکات مهم در نوشتن مقاله

یک مقاله علمی باید جوری نوشته شود که باعث جذب خوانندگان به خواندن آن شود.

هر مقاله بیان یک داستان است. پس داستان خود را بدانید! بدانید چرا دیگران باید به این داستان علاقمند شوند: آیا موضوع روز دنیاست؟ آیا به نتایج عجیب و غیرمنتظره‌ای دست یافته‌اید؟ آیا توصیف جدیدی از یک واقعیت و یا پدیده را بیان می‌کنید؟

این داستان لزوماً آنچه که شما (پشتیبانی) داده‌اید نیست! بلکه شامل دلایل مهم و جذاب بودن داستان، ارائه و عرضه ایده‌های نو، افق‌ها و نگرش‌های جدید نیز می‌شود.

در نوشتن مقاله سعی کنید بالا به پایین بنویسید. همانطور که بیشتر انسان‌ها اینگونه می‌اندیشند، ابتدا ایده کلی را مطرح کنید و سپس وارد جزییات شوید. حتی هنگام نوشتن جزییات تلاش کنید به صورت بالا به پایین بنویسید.

از نوشتن پاراگراف‌های یک جمله‌ای به پرهیزید. از اختلاط زمان‌های افعال در نوشتن اجتناب کنید. به عنوان مثال یک جمله زمان گذشته و جمله بعدی زمان آینده باشد. جملات نوشته شده در هر پاراگراف ترتیب و ترکیب منطقی داشته و مرتبط با موضوع اصلی باش. همچنین ارتباط معناداری با پاراگراف‌های قبل و بعد خود داشته باشد.

لزوم رعایت اصول اخلاقی در نگارش مقالات و گزارش های علمی

آماده سازی و نگارش یک تحقیق علمی نیازمند رعایت اصول و چارچوبی است که عدم توجه به آنها، خواسته یا ناخواسته موجب بی اعتباری اثر علمی و باعث از دست رفتن حرمت نویسنده (یا نویسندگان) آن خواهد شد. نظر به ابهام زدایی از مواردی که مصادیق دزدی علمی هستند، در این مقاله موضوعات در سه دسته: الف- تضییع حقوق از پدیدآورندگان آثار علمی ب- تضییع حقوق همکاران موثر در ایجاد یک اثر علمی پ- سوء استفاده از آثار علمی ارائه شده قبلی خود شخص بررسی شده اند.

در ادامه به ذکر نکات مهم اخلاقی در نگارش یک تحقیق علمی و تنبیهات مصوب انجمن مهندسی شیمی ایران برای برخورد با موارد دزدی علمی اشاره شده و در پایان مواردی برای جلوگیری از پیدایش دزدی علمی پیشنهاد شده است.

 
آموزش پروپوزال نویسی،نحوه نگارش پروپوزال

شیوه نگارش طرح نامه پژوهشی (پروپوزال)

بسیاري از دانشجویان و پژوهشگران تازهکار، درك درستی از معنا، کارکرد و اهمیت پروپوزال پژوهشی ندارند.کیفیت پژوهش، نسبت مستقیمی با کیفیت پروپوزال دارد. پروپوزال بد حتی اگر به تصویب هم برسد، پروژه را خراب می کند. پروپوزال خوب، برعکس نه تنها موفقیت پروژه را نوید میدهد، بلکه کمیته پروژه را نیز در به رسمیت شناختن شما به عنوان پژوهشگري توانا تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از پروپزال پژوهشی آن است که دیگران باور کنند که شما قصد انجام پروژه پژوهشی ارزشمندي را در سر دارید و شایسته انجام آن هستید و برنامه کاري مناسبی براي تکمیل آن دارید. اصولاً هر پروپوزال پژوهشی باید همه عناصر کلیدي مندرج در فرآیند پژوهشی را داشته باشد و اطلاعاتی کافی را به خواننده بدهد تا بتواند به ارزیابی پژوهش پیشنهادي بپردازد.

چگونه مقاله ISI بنویسم؟

چگونه مقاله ISI بنویسیم؟ همه چیز درباره مقالات آی اس آی

یکی از معیارهای میزان تولید علم در هر کشوری، مقالات علمی است که نگارش و منتشر می ­شوند. هرقدر کیفیت این مقالات بالاتر باشد می ­توان به آینده علمی آن کشور امیدوارتر بود. پیش­تر با انواع مقالات علمی آشنا شدید. اما مقالات ISI از درجه و مرتبه بالاتری برخوردارند چرا که ISI معیاری برای اعتبار یک مقاله علمی محسوب می­ شود.

بنابراین نوشتن یک مقاله ISI تفاوت­ های اندکی با مقالات دیگر دارد که باید به آن ­ها توجه کرد. هر چند اصول اولیه مقاله نویسی که در راهنمای نوشتن مقاله عنوان شد، در این مقالات نیز باید رعایت شود.

 
Impact Factor (ایمپکت فکتور) چیست؟

ضریب تأثیر یا Impact Factor درواقع میزان تأثیری است که یک مقاله بر مقالات بعدی می‌گذارد و به عنوان شاخصی کمّی است که میزان ارجاع (رفرنس دهی) به مقالات یک ژورنال را نشان می‌دهد.

روش محاسبه‌ی Impact Factor (ایمپکت فکتور)

اعتبار سنجی مقالات ISI از طریق شاخص Impact Factor

چگونه از ایمپکت فکتور یک ژورنال آگاه شویم – روش جستجوی Impact Factor

بیشتر بخوانید

Eugene Garfield بنیان‌گذار موسسه اطلاعات علمی (ISI)، بیش از نیم‌قرن پیش و در سال ۱۹۶۰، شاخص ایمپکت فکتور (Impact Factor) را بنا نهاد. از آن سال به بعد این شاخص برای تمام مجلاتی که در لیست مجلات تامسون رویترز هستند محاسبه می‌شود. این شاخص معیار مهمی برای اعتبار یک مجله درزمینه‌ی پژوهشی خاص، با دیگر مجلات در همان زمینه‌ی پژوهشی است. Impact Factor مهم‌ترین شاخص مطرح درزمینه‌ی سنجش علمی است.

 
رتبه بندی نشریات، موسسات و کشورها براساس نظام سایماگو

100 دانشگاه برتر دنیا در نظام رتبه بندی سایماگو سال 2018

نظام رتبه‌بندی سایمگو از سال 2009، سالانه رتبه‌بندی 5000 دانشگاه‌ و موسسه‌ پژوهشی برتر جهان را در سه بخش پژوهش، نوآوری و وب‌سایت منتشر می‌کند. سایمگو دانشگاه‌ها را براساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی نمایه شده، ارزیابی و رتبه بندی می‌کند.  شاخص‌های مورد استفاده در این نظام به شرح زیر است:

پژوهش

1. برون داد: تعداد مدارک تولید شده توسط موسسه یا دانشگاه که در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است .

2. همکاری بین‌المللی: تعداد همکاری‌هایی که پژوهشگران وابسته به دانشگاه یا موسسه با پژوهشگران سایر کشورها داشته‌اند .

3. کیفیت بالای تولیدات علمی: مقالاتی که در مجلات پرنفوذ و باکیفیت بالا منتشر شده اند.

4. برتری: مقالات دانشگاه که جزو 10 درصد اول حوزه موضوعی خود هستند.

5.رهبری علمی: مقالاتی که نویسنده مسئول آن وابسته به دانشگاه باشد.

6.استعدادهای علمی: تعداد نویسندگان مقاله در یک بازه زمانی خاص.

 
چگونه منابع مرتبط با پژوهش خود را سریع پیدا کنیم؟

یکی از مشکلاتی که اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و محققین جوان با ان روبرو هستند، یافتن منابع خوب و بروز در خصوص موضوع پژوهشی (مقاله یا پایان نامه) خود می باشد. حتی بسیاری از دانشجویان نمی دانند که باید این منابع را از کجا  و چگونه جستجو کنند. متاسفانه راهنمای و آموزش اساتید به دانشجویان در این زمینه نیز کلی و بسیار مبهم  می باشد و در نهایت دانشجویان انطور که باید نحوه جستجو کردن منابه را نمی آموزند و در مقابل از دانشجو می خواهند که در نوشتن مقالات و پایان نامه خود از منابع جدید و بروز استفاده کنند. برای این منظور برای راهنمایی این عزیزان تصمیم گرفتیم تا نحوه دسترسی به منابع خوب و بروز در این مطلب اموزش دهیم تا دانشجویان بتوانند به راحتی به منابع مورد نیاز و مرتبط با پژوهش خود دست یابند.

 
نکات مهم در نوشتن روش کار مقاله علمی

این بخش از مقاله، بسته به زمینه موضوعی و تخصصی مقاله با عناوین دیگری مانند مواد و روشها Materials and Methods ، روش کار Procedure ، آزمایشها Experiments ، شبیه سازی Simulation ، روش شناسی و مدل نیز نامیده می شوند. بخش روش کار محلی است که باید به طور کاملاً شفاف و دقیقی بیان شود که روش انجام پژوهش به چه شکلی بوده است. این بخش باید به گونه ای نوشته شود که اطلاعات کافی را در اختیار خواننده قرار دهد. منظور از اطلاعات کافی یعنی اینکه: 

اول : دیگران بتوانند روش پژوهشی ارائه شده در مقاله را بدون هیچگونه ابهامی و به راحتی تکرار کنند و به همان خروجی های ذکر شده در مقاله برسند.

دوم : مخاطب بتواند به کمک آن اطلاعات در مورد اعتبار یافته ها و نتیجه گیری های مقاله قضاوت کند.

اشتباهات متداول در نگارش مقاله

در هنگام نگارش مقاله، بایستی تمامی بخش های آن با دقت و بر اساس ترتیب خاصی نوشته شوند. وجود هر گونه اشتباه و خطا در یکی از این بخش ها باعث رد شدن مقاله از سوی داوران مجله خواهد بود. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا برخی از  اشتباهات رایجی که نویسندگان در نگارش هر یک از اجزای مقاله ممکن است مرتکب شوند را مطرح کرده و نحوه رفع آن مشکلات را بیان می کنیم.

همان طور که در مباحث قبلی گفته شد، مقاله شامل پنج جزء اصلی چکیده، مقدمه، روشها، نتایج، بحث و نتیجه گیری و منابع می باشد که به صورت جداگانه به بررسی هر اشتباهات متداول در هر یک از این اجزا می پردازیم.

 
چگونه مقاله بنویسم که پذیر فته شود؟

یک پروژه تحقیقاتی زمانی می تواند در اختیار محققین دیگر قرار گیرد که در قالب مقاله و با اصول مشخصی نوشته و به چاپ رسیده باشد.

بیان ويژگي هاي یک پروژه تحقیقاتی به خواننده مهم ترین بخش از یک مقاله علمی می باشد. منظور از این ویژگی ها، بیان مساله اصلی پژوهش، پیشینه تحقیق، علت انجام پژوهش و فضايي که پژوهش در آنجا انجام گرفته و نتایجی که از این مطالعه حاصل شده و مقایسه آن با نتایج قبلی می باشد. تمامی این موارد، در بخش های مشخصی از مقاله نوته می شود تا خواننده بتواند قدم به قدم مراحل کار یک پژوهش را دنبال کرده و از مطالب و نتایج آن در مطالعات خود استفاده کند.  نحوه نوشتن مطالب هر بخش از مقاله باید با ترتیب خاصی انجام گیرد تا باعث سردرگمی خواننده نشود.  در ادامه بطور خلاصه به هر کدام از این بخش ها اشاره می شود:

روش های تحقيق مورد استفاده در پايان نامه

روش‌ تحقیق برای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا

در علوم انسانی و اجتماعی با توجه به تعدد عوامل و متغیرها در روابط بین پدیده‌ها، انواع روش های تحقیق به کار گرفته می‌شود. به همین جهت روش‌های تحقیق در قالب‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و انواع گوناگونی از روش‌ تحقیق ارائه شده است. از جمله می‌توان به روش‌ تحقیق پایه‌ای، اکتشافی، توصیفی، تبیینی، ارزیابی، تجربی و استراتژیک اشاره کرد.
 
شاخص sjr چیست و چه مزیت‌هایی نسبت به ایمپکت فاکتور و آیگن فاکتور دارد ؟

در انتخاب مجله از پایگاه SCImagojr به چه مواردی باید توجه داشت؟

نتخاب منابع معتبر در هنگام پژوهش یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل تحقیق است. چاپ مقاله در مجلات با کیفیت و معتبر، علاوه بر اینکه اعتبار نویسنده مقاله را بالا می‌برد، بلکه شانس دیده شدن مقاله در بین سایر مقالات مرتبط را به شدت افزایش می‌دهد و به تبع آن تعداد استنادات به مقاله هم بالاتر می‌رود. معیارهای متفاوتی برای انتخاب مجلات معتبر وجود دارد؛ ایمپکت فاکتور (impact factor)، یک شاخص معتبر برای انتخاب مجلات با رده علمی بالا و قابل قبول برای دانشگاه‌های سراسر دنیاست. جدا از ایمپکت فاکتور که متداول‌ترین روش برای ارزیابی یک مجله است، محققان گاهی اوقات از شاخص sjr نیز برای انتخاب یک مجله مناسب در زمینه تحقیقاتی خود استفاده می‌کنند. 
 
نحوه انتخاب و ارسال مجله به الزویر Elsevier

نحوه انتخاب مجله از وب سایت الزویر Elsevier

چگونه به مجلات الزویر Elsevier مقاله ارسال کنیم ؟

اول از هر چیز باید بدانید که الزویر یک پایگاه است انتشار محصولات علمی از دجمله مقالات علمی پژوهشگران است . این پایگاه خود در بردارنده چندین مجله معتبر است پس بنابراین منظور از ارسال مقاله به الزویر صرف ارسال به یک مجله با نام الزویر نیست بلکه صدها نشریه و مجله وجود دارد که در زیر شاخه پایگاه الزویر قرار دارند و هر مجله اسکوپ و یا رشته و تخصص مخصوص به خود را دارد و عناوین و اسامی هر مجله متفاوت است و لزومی ندارد که نام آنها الزویر باشد .
 
چگونه مقاله IEEE بنویسیم؟ فرمت مقاله IEEE برای بخش‌های مختلف هر مقاله

چگونه مقاله IEEE بنویسیم؟

نویسندگان مقالات و دانشجویان پس از نگارش مقاله قصد دارند تا مقاله خود را در یکی از مجلات معتبر علمی به چاپ برسانند. شناسایی و ارزیابی مجلات معتبر علمی دارای روش‌های مختلفی است که استفاده از اطلاعات پایگاه‌های نمایه سازی مجلات را می‌توان به عنوان یکی از این روش‌ها برشمرد. پایگاه‌های داده علمی با در نظر گرفتن استانداردهای مخصوص به خود، مجلات مختلف را در زمینه‌های تخصصی ویژه بررسی می‌کنند و نتایج را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. این پایگاه‌ها معمولاً لیستی از مجلات مورد قبول خود را تهیه کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دانشجویان و محققان می‌توانند مجلات نمایه شده در پایگاه‌های علمی معتبر و مقالات چاپ شده در آن‌ها را به عنوان مجلات و مقالات معتبر در نظر بگیرند. از جمله این پایگاه‌های علمی که به طور اختصاصی در زمینه علوم کامپیوتر و مهندسی برق و الکترونیک فعالیت می‌کند، موسسه ieee است. مجلات نمایه شده در این موسسه از اعتبار خاصی نسبت به مجلات دیگر در زمینه تخصصی مشابه برخوردارند و چاپ مقاله در این مجلات نسبتاً کار دشواری خواهد بود. فرمت مقاله ieee دارای قالب و استانداردهای خاصی است که در این مطلب قصد داریم این قالب را معرفی کنیم.

 
مقاله isc چیست و نحوه نام گذاری این نوع مقاله‌ها چگونه است؟

مقاله ISC چیست و چه تفاوتی با مقالات ISI دارد؟

چاپ مقاله در مجلات معتبر و دارای ارزش علمی بالا، یکی از اهداف اصلی نویسندگان مقالات و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. ارزیابی و سنجش مجلات علمی را می‌توان بر اساس شاخص‌های علمی گوناگونی انجام داد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به ایمپکت فاکتور یا همان ضریب تأثیر، ضریب jcr و موارد مشابه اشاره کرد. یکی دیگر از روش‌های سنجش مجلات علمی نمایه شدن مجله توسط پایگاه‌های علمی معتبری است که ارزش علمی خاصی را به مجلات می‌بخشد. یکی از این پایگاه‌ها isc یا همان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. در این مطلب قصد داریم بدانیم مجله و مقاله isc چیست و چه انتشاراتی در لیست مجلات isc قرار می‌گیرد.

 

آموزش مراحل نگارش بیان مسئله در پروپوزال

نحوه نگارش بیان مسئله در پروپوزال

پس از این که شما یک مشکل تحقیقاتی را برای پروژه خود انتخاب کردید، قدم بعدی نوشتن بیان مسئله است. نگارش بیان مسئله در پروپوزال دارای اصول به خصوصی است. یک بیان مسئله مناسب بایستی:

مشکل را در متن قرار دهد (ما چه دانشی را در دسترس داریم؟)

مسئله دقیق را توصیف کند (نیاز به دسترسی به چه دانش‌های دیگری داریم؟)

ارتباط مسئله را آشکار کند (به چه دلیل نیاز به دانش‌های مذکور داریم؟)

هدف تحقیقات را تنظیم کند (چه تلاش‌هایی برای رفع مشکل انجام خواهد شد؟)

بیان مسئله چه زمانی بایستی نوشته شود؟
موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که شما را ملزم به نگارش یک بیان مسئله می‌کند.
در برخی کسب و کارها و سازمان‎‌ها نگارش بیان مسئله یک قدم مهم برای پروژه‌های پیشرفته است. در این موارد یک تعریف واضح و قابل فهم از مسئله برای یافتن راه حل‌های موثر مورد نیاز خواهد بود.
در تحقیقات دانشگاهی و نگارش پایان نامه‌ و پروپوزال، نگارش بیان مسئله شما را در درک صحیح اهمیت تحقیقات یاری خواهد کرد. بیان مسئله می‌تواند تشکیل یافته از چند پاراگراف باشد و پایه اصلی نگارش پزوپوزال را شکل دهد؛ یا این که چند جمله باشد و تنها در معرفی تحقیقات شما موجود باشد.
بیان مسئله بسته به مسئله مورد بررسی شما از نظر عملی بودن برای رفع یک مشکل واقعی و یا تئوری بودن برای رفع یک مشکل علمی متفاوت خواهد بود. در ادامه به نحوه نگارش بیان مسئله در پروپوزال و در شرایط مختلف خواهیم پرداخت.
 
آموزش ساده و عملی نگارش پیشینه تحقیق پایان نامه

نحوه نوشتن پیشگفتار پایان نامه

یکی از مراحل اصلی کسب مدرک کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان انجام دادن تحقیقاتی تحت عنوان پایان نامه است. دانشجویان با انتخاب یک موضوع خاص در زمینه تحصیلی خود، تحقیقات علمی را انجام می‌دهند و پس از کسب نتایج نهایی، در حضور تعدادی از اساتید هیئت علمی از تحقیقات و نتایج آن دفاع می‌کنند. کسب رضایت اساتید حاضر در جلسه برای تکمیل تحصیلات دانشجو الزامی است. از مهم‌ترین مراحل این تحقیقات و نگارش پایان نامه، یافتن پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع انتخابی برای پایان نامه و یافتن مسیر تحقیقاتی صحیح است. در این مطلب قصد داریم به معرفی پیشینه تحقیق و نحوه نگارش آن بپردازیم.

مقاله کنفرانسی چیست؟ آموزش جامع نگارش مقاله کنفرانسی

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقالات علمی از جهت ارزش علمی و نحوه چاپ و محل انتشار، دارای تقسیم‌بندی‌های متفاوتی هستند. یکی از انواع تقسیم بندی مقالات که مقالات را بر اساس نوع محل انتشار تفکیک می‌کند، تقسیم مقالات به دو گروه مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی است. تشخیص تفاوت بین مقاله کنفرانسی و مقاله ژورنالی برای نویسندگان مقالات امری ضروری است؛ به این دلیل که مقالات بسته به نوع خود، دارای قالب‌ها و استانداردهای نگارشی متفاوتی هستند. در این مطلب قصد داریم به معرفی مقاله کنفرانسی بپردازیم و تفاوت آن را با مقاله ژورنالی بررسی کنیم.
مقالات کنفرانسی به مقالاتی اطلاق می‌شود که هدف اصلی در هنگام نگارش آنها، گرفتن پذیرش از یکی از کنفرانس‌های علمی بوده است. این کنفرانس‌ها معمولاً به صورت سالانه و یا هر دو سال یک بار برگزار می‌شوند و دارای حوزه تخصصی و علمی به خصوصی هستند. شما می‌توانید پس از گرفتن پذیرش از چنین کنفرانس‌هایی، مقاله خود را در حضور جامعه کنفرانس ارائه دهید. این ارائه می‌تواند به شکل شفاهی، با ارائه یک پوستر و یا به صورت بحث و گفتگو انجام گیرد. مقالات کنفرانسی به عنوان یک روش موثر برای تبادل ایده‌های جدید، معرفی کار تحقیقاتی برای اعضای دانشگاهی و قدرتمندتر، ساختن سوالات تحقیق و در کل آشنایی جامع‌تر با افراد هم حوزه، بسیار مفید باشد. ارائه مقاله در یک کنفرانس علمی یک فرصت ایده‌آل برای کسب بازخوردهای ارزشمند از جانب جامعه آکادمیک است. با این روش شما می‌توانید توانایی‌های حرفه‌ایتان را در حوزه تخصصی خود گسترش دهید.
راهنمای کامل نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه

نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه ، نحوه نگارش پیشینه تحقیق

دانشجویان ارشد و دکترا برای کسب درجه قبولی در مقطع تحصیلی خود و دریافت مدرک تحصیلی مرتبط، بایستی علاوه بر گذراندن تعدادی مشخصی واحد درسی، تحقیقاتی را تحت عنوان پایان نامه انجام دهند. از مهم‌ترین نکات این تحقیقات پس از انجام تحقیقات اصلی، نگارش متن پایان نامه با توجه به اصول و قواعد از پیش تعیین شده است. فصل دوم پایان نامه یکی از مهم‌ترین فصول پایان نامه است؛ به این دلیل که می‌توان گفت مقدمات تحقیق و علت ادامه تحقیقات گذشته در این فصل اشاره می‌شود. دانشگاه‌های مختلف برای نگارش پایان نامه و به خصوص برای نگارش فصل دوم آن اصول و قواعد خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم به قواعد کلی نگارش فصل دوم پایان نامه که در بین اکثر دانشگاه‌ها یکسان است، بپردازیم.

فصل دوم پایان نامه چیست؟

فصل دوم پایان نامه معمولاً تحت عنوان “کلیات تحقیق” و یا “بررسی ادبیات موضوع” شناخته می‌شود. این فصل یکی از مهم‌ترین فصول پایان نامه است و همان طور که از نام آن پیدا است، کلیات تحقیقات انجام گرفته شده و همچنین خلاصه‌ای از تحقیقات پیشین انجام گرفته شده در زمینه تحقیقات حاضر در این بخش ذکر می‌شود. فصل دوم از اهمیت فراوانی برای مخاطبان و به خصوص داوران جلسه دفاع پایان نامه برخوردار است و از همین رو بایستی در نگارش آن دقت فراوانی به خرج داده شود.

* برای دریافت پروژه های رایگان می توانید از میان مطالب سایت پروژه مورد نظر را جست و جو کنید.

تعرفه انجام پروژه های دانشجویی

قیمت ها کمتر از سایت های دیگر می باشد ولی پروژه کیفیت بیشتری خواهد داشت.

* اخرین اپدیت قیمت ها در ()

عنوان سایت پروژه وان ... محتوای سایت پروژه های دانشجویی ... دیگر خدمات سایت انجام سفارشات پایان نامه و پروژه ... شناسه سایت username ... نام قالب پروژه وان ... طراح قالب هایپرتمپ ... لینک طراح قالب http://hypertemp.ir ... نسخه قالب ورژن 1 ...


--- مهرماه 1396 ---