close
تبلیغات در اینترنت
پروژه وان پرتال پروژه و مقالات دانشگاهی - 7

پرتال پروژه و مقالات دانشگاهی
University articles portal

prozheone

مقاله قتل در فراش

پست شماره 449
21:25 , یکشنبه 05 خرداد 1398

قتل در فراش

چکیده

بر اساس ماده 630 ق.م.ا.: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‏تواند در همان حال آنان را به قتل برساند». این ماده اقتباس ناقصی از مساله‏ای در «تحریر الوسیله» امام خمینی (ره) است. زیرا فقط بخشی از مسأله که مربوط به عالم اخلاق می‌شود را به ماده 630 ق.م.ا تبدیل نموده و نسبت به بخش حقوقی که همان لزوم اقامه شهود برای اثبات زنا می‌باشد، سکوت اختیار کرده است. با انشای این ماده به جای ترغیب به گذشت و خویشتن‏داری, افراد را تشویق به قتل نموده است! در حالی که در کلام فقها چنین ایرادی نیست؛ زیرا فقها اصل در این مسأله را بر قصاص نهاده‌‌اند و زوج برای تبرئه از اتهام قتل عمدی مستوجب قصاص باید یا شاهد بیاورد یا ولی دم، وی را تصدیق نماید؛ ولی در ماده 630 ق.م.ا. اصل, بر جواز قتل در فراش است.در این کار تحقیقی سعی شده است در فصل اول بحث حقوقی قضیه را مورد بررسی قرار دهیم و در فصل دوم بحث فقهی کار را بررسی کنیم.

 

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

مقاله سَــبُّ النبــي

پست شماره 448
21:15 , یکشنبه 05 خرداد 1398

چكيده

جرم «سبّ النبي» يكي از جرائم قراردادي است كه در حقوق جزاي اسلامي مطرح است. بنابراين براي آشنايي با احكام اين جرم گريزي از مراجعه به منابع شرعي وبه خصوص روايات صادره از پيامبر(ص) وائمه معصومين(ع) نمي‌باشد. قانون‌گذار به تبعيت از منابع مزبور، مجازات اعدام را براي اين جرم پيش‌بيني كرده است. اما توضيحي در مورد عناصر عمومي و اختصاصي جرم «سبّ النبي» ارائه نمي‌دهد. ماده 513 قانون مجازات اسلامي كه مستند قانون جرم موصوف مي‌باشد دامنه اين جرم را به مواردي همچون اهانت به مقدسات اسلام، اهانت به هر يك از انبياء، اهانت به ائمه طاهرين (ع) و اهانت به حضرت فاطمه (س) تسري داده است و اين در حالي است كه اين موارد حتي در كتابهاي فقهي نيز به درستي تعريف نشده است. و با توجه به جديد بودن اين جرم كه پس از انقلاب اسلامي به تأسي از منابع شرعي وارد قانون مجازات اسلامي گرديده است، كتابهاي حقوقي هم آن گونه كه شايسته و ضروري است به آن نپرداخته‌اند. بنابراين بحث دربارة احكام مختلف جرم «سبّ النبي» يكي از بحثهاي مغفول در حقوق جزاست و نيازمند تحقيق و پژوهش فراوان مي‌باشد. اميد مي‌رود اين مقاله گامي كوتاه در اين زمينه به حساب آيد.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

مقاله ديدگاه هاي فقهي و حقوقي جرم ترك نفقه

پست شماره 447
1:19 , یکشنبه 05 خرداد 1398

مقدمه:

بعد از خلقت حضرت آدم(ع)، خداوند برای او و از سرشت او حوا را آفرید و بین آنها علقه زوجیت را بنابر آن نیازی که آن دو بر اساس محبت به یکدیگر و نیاز به همراه وپشتیبان داشتند میانشان برقرار کرد و از آن دو فرزندی به وجود آمد که آنان نیز با ایجاد پیوند زناشویی میانشان نسلشان تداوم یافت ، که ایجاد جوامع بشری کنونی بدنبال آن و بعد از طی سالیانی طولانی به وجود آمد .با ایجاد خانواده و تداوم آن و به تبع آن،حقوق نیز برای نظم در اجتماع و تداوم نسل بشری به وجود آمد،که از مهمترین حقوق به وجود آمده حقوقی است که برای کلیه اعضای خانواده به نسبت سلسله مراتب خانوادگی ایجاد و تکلیفی نسبت به یکدیگر بر آنان بارشد ، به گونه ای که،گاه عدم رعایت یکی از این حقوق توسط هریک از اعضاء خانواده باعث ایجاد ناراحتی هایی شدید برای اعضای خانواده شده که گاه منجر به بر هم خوردن نظم خانواده و از هم پاشیدن خانواده شده است. 

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

ديدگاه هاي فقهي و حقوقي جرم ترك نفقه

پست شماره 446
1:12 , یکشنبه 05 خرداد 1398

چكيده

ترک انفاق عبارت از این است که شخص، مخارج افراد واجب النفقه خود را نپردازد. زن و شوهر باید در اداره خانواده، همدیگر را یاری کنند. ولی چون ریاست خانواده بر عهده مرد است، قانونگذار او را موظف به تأمین معاش کرده، تکلیف شوهر به دادن نفقه از توابع ریاست او بر خانواده است. و این وظیفه ناشی از حکم قانون است و ریشه قراردادی ندارد. به همین دلیل طرفین نمی‌توانند در عقد دائم، تکلیف مرد را از این امر ساقط نمایند، برخلاف عقد منقطع که هرگونه توافقی می‌تواند صورت بگیرد.  قانونگذار ايران در ماده 642 قانون مجازات اسلامي و ذيل عنوان «جرايم برضد حقوق و تكاليف خانوادگي»، اقدام به جرم‌انگاري ترك نفقه زوجه و ساير افراد واجب النفقه كرده است. از آنجا كه تامين معاش خانواده و پرداخت نفقه از جمله عوامل با اهميت در زمينه حفظ و ثبات بنيان خانواده در جامعه است به دليل همين اهميت در اين پژوهش ما به اين موضوع پرداخته ايم. در اين پژوهش ما با توجه به منابع فقهي و نظريات حقوقدانان به اين مسئله و سوال اساسي پاسخ خواهيم داد كه ديدگاه هاي فقهي و حقوقي جرم ترك نفقه چيست و تحليلي از اين جرم ارائه مي‌دهيم. سپس به بررسي اركان مادي و معنوي جرم ترك انفاق با نگاهي به مباني فقهي آن، خواهيم پرداخت. در اين پژوهش جهت جمع آوري اطلاعات از منابع كتابخانه¬اي، مقالات معتبر علمي و سايت¬هاي معتبر علمي استفاده خواهيم نمود. با توجه به منابع فقهي و حقوقي يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه هر كس با داشتن استطاعت مالي نفقه زن خود را در صورت تمكين ندهد، يا از تأديه نفقه ساير اشخاص واجب النفقه امتناع نمايد، دادگاه او را از سه ماه و يك‌روز تا پنج ماه حبس محكوم مي‌نمايد.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

حقوق و مطالبات زوجه در شرايط مختلف

پست شماره 445
23:24 , شنبه 04 خرداد 1398

مقدمه

«وَ مِن آیاتِهِ اَن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفسِکُم اَزواجا لِتَسکُنُوا اِلیها وَ جَعَلَ لَکُم بَینَکُم مَوَّدَه وَ رَحمه اِنَّ فی ذلِک لآیاتِ لِقَوم یَتَفَکَّرون»

یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید تا به ایشان آرامش یابید و با هم انس بگیرید و میان شما رأفت و مهربانی نهاد، در این، عبرتهایی است برای مردمی که تفکر می کنند. (سوره روم – آیه 21).

خانواده بنیادی¬ترین نهاد در اجتماعات بشری است و در اهمیت جایگاه خانواده همین بس که برای زوال فرهنگی یک ملت، تزلزل بنیاد خانواده کافی است و شایان ذکر است که بگوئیم: ازدواج بنیادی نیست که کسی در تفکر سود زیان مادی آن باشد.

لیکن با اولین بحران در روابط زوجین، حقوق مالی به شدت در جایگاه تنازع اصلی قرار می گیرد و چنانچه روابط مالی همسران از ابتدا با درایت تنظیم نشده باشد، مشکلات عدیده ای را به بار می آورد.

و از آنجا که در طول قرون و اعصار زنان بدلیل خاصیت های فیزیکی و روحی و ژنتیکی، دستخوش تعدی و تضییع حقوق بوده اند، این موضوع مورد توجه بسیاری از محققین و مدقّقین بوده و خواهد بود و هر یک از زاویه ای خاص به این مسأله و بحران های ناشی شده از آن پرداخته¬اند عده¬ای به مسأله مهریه و حواشی آن از قبیل شیربهاء پرداخته اند و عده ای به اجرت المثل و نحله و برخی نیز به جهیزیه و....

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

چگونگی مسئولیت ناشی از قصور پزشک

پست شماره 444
23:16 , شنبه 04 خرداد 1398

چکیده:

با توجه به اهمیت و جایگاه والای امر طبابت و معالجه، اگر پزشکی ماهر تمام تلاش خود را در راه علاج بیمار صرف کند، اما نهایتاً منجر به فایده¬ای نشود و مریض دچار نقص عضو شده و یا بمیرد در این صورت دیدگاه اکثر فقها و حقوقدانان قائل به ضمان می¬باشد، گرچه گروهی نیز با استناد به اصل برائت، اذن شرع و اذن بیمار (رضایت و برائت) و همچنین روایات، حکم به عدم ضمان کرده-اند.

در این پژوهش مسئولیت مدنی پزشک، نحوه اعتماد سازی و ترمیم رابطه آسیب دیده پزشک و بیمار و در صورت بروز قصور و خطا در امر درمان ضمانت اجراهای کیفری و مدنی پزشک مورد بررسی قرار گرفته است.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.