close
تبلیغات در اینترنت
پروژه وان پرتال پروژه و مقالات دانشگاهی - 9

پرتال پروژه و مقالات دانشگاهی
University articles portal

prozheone

دانلود پایان نامه بررسی حقوقی کودک آزاری

پست شماره 437
18:15 , شنبه 04 خرداد 1398

چکیده:

نقطه مشترک در تمام جرائم علیه کودک این است که کسی که مرتکب چنین عملی می شود یا قصد از بین بردن و کشتن تدریجی کودک را دارد یا قصد ایجاد رعب و وحشت در دل او. نتیجه ای هم که او از این اعمال مجرمانه می خواهد، این است که کودک راز جنایات او را فاش نکند و اینکه با از بین رفتن کودک و مرگش، مسیر ارتکاب و تداوم جرم و جنایت او هموار گردد. کودک، انسان کاملاً بی گناهی است که هیچ قدرت دفاعی ندارد. علاوه بر این، والدین هم به شکلی در آزار کودک سهیم هستند و جرم و جنایت علیه کودک با چراغ سبز آنها انجام می شود.

کودک آزار نه تنها به خاطر اینکه کودکی را آزار داده مجرم است و مستحق کیفر، بلکه او به خاطر جرائمی که قبل از کودک آزاری مرتکب شده و کشف نگردیده هم قابل مجازات است. بدین معنا که هرجا که کودک آزاری دیدیم، باید متوجه شویم که آزاردهنده ، جرائم یا جنایات دیگری هم مرتکب شده که از مجازات آن عمل یا اعمال تا آن زمان گریخته است یا نه.

کودکان در شرایط کاملاً بی دفاعی مورد تعرض قرار می گیرند و والدین آنها هم هیچ دفاعی از کودک خود نمی کنند و به تعرض به کودک خود رضایت داده اند. لذا شایسته است جامعه با وضع قانون مناسب به حمایت بیشتری از حقوق کودکان برخیزد و مجازات کودک آزاری را صرفا به دیه محدود نکند. در واقع ضرب و جرحی که علیه کودک شده است شروع به قتل اوست . اگر هم کودک از مرگ فیزیکی به شکلی نجات پیدا کند، صدمات روحی که کودک بر اثر آزار و اذیت، آن هم گاهی اوقات در جلو چشمان والدین خود دیده است، عواقبی به مراتب بدتر از مرگ کودک برای جامعه دارد.

کودکی که آزار دیده است یا فردی ترسو و منزوی و منفعل خواهد شد یا دست به انتقام از جامعه خواهد زد. اگر راه دوم را پیش گیرد، دامنه جنایات در آینده در جامعه افزایش چشمگیری پیدا خواهد نمود. به عبارت دیگر جامعه از یک طرف جنایت علیه کودک را با کم توجهی و مجازات خفیف تحمل نموده و سپس در یک زمان دیگر یعنی زمانی که همان کودک بزه دیده بزرگ شده و درصدد انتقام برآمده است اقدام به مقابله با او می کند. کم  توجهی جامعه به این موضوع خسارات زیاد و جبران ناپذیری را برای جامعه در آینده به وجود خواهد آورد.

مجازات ها در تمام جوامع، مبارزه با معلول است و نه با علت و علت اینکه جوامع بشری نتوانسته اند ریشه جرم و جنایات را با وجود تلاش های زیاد بخشکاند در مبارزه اجتناب ناپذیر و بعضاً نادرست او با معلول نهفته است. اما مبارزه جامعه با کودک آزار دیده که در بزرگسالی به عصیان رسیده ظلم مضاعفی است بر جامعه . برای اینکه در آینده به افراد مجرمی برخورد نکنیم که به علل بزه دیدگی و تحقیر در کودکی دست به جنایت می زنند، شایسته است اکنون با شدت بیشتری با کودک آزاری مقابله کنیم. فراموش نکنیم که مجازات، اقدامی مؤثر در کوتاه مدت است و می تواند به فرهنگ سازی جامعه کمک کند.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

توهین به مقدسات ديني

پست شماره 436
22:23 , جمعه 03 خرداد 1398

چکیده

این مقاله با هدف جرم اهانت به مقدسات اسلام نگارش شده است. در صیانت از جامعه پاسداری از ارزش های آن اهمیت زیادی دارد و ضرورت احترام به حیثیت اشخاص در ادیان الهی مورد توجه قرار گرفته است. حمایت کیفری از مقدسات دینی، سابقه تاریخی طولانی دارد و ادیان الهی و قوانین موضوعه بشری هرگونه تعرض به ادیان یا اعتقادات دینی افراد را با عنوان های کم و بیش مشابهی جرم و قابل تعقیب کیفری دانسته اند. در حقوق اسلام نیز مقدسات دینی، مورد حمایت حقوقی قرار گرفته و توهین به آن از جرایم مهم به شمار می رود. توهین به مقدسات جرمی است که به حیثیت آسایش وامنیت اجتماعی اشخاص لطمه وارد می سازد.  اهانت به مقدسات یکی از عناوین مجرمانه است که در ماده 513 قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم عمومی پیش بینی شده است و می توان آن را جز جرایم دینی ومذهبی دانست. ماده513 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد :

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

توهین به مقدسات ديني و مقایسه آن با سب النبي

پست شماره 435
22:10 , جمعه 03 خرداد 1398

چکیده

این كار تحقيقي با هدف بررسی جرم اهانت به مقدسات اسلام و مقایسه آن با سب النبی نگارش شده است. به موجب ماده «18» اعلامیه جهانی حقوق‌بشر «هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است... و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری را به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد» در اسناد دیگر بین‌المللی مانند کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و سایر کنوانسیون‌های منطقه‌ای نیز به مساله آزادی بیان و محدودیت‌های ناظر بر آن از جمله توهین به مقدسات و مذاهب اشاره شده است. در قانون مجازات اسلامی جدید مصوب 1392 کشور ما نیز یک فصل از جرائم موجب حد به توهین به مقدسات دینی اختصاص داده شده است. چرا که در صیانت از جامعه پاسداری از ارزش های آن اهمیت زیادی دارد و ضرورت احترام به حیثیت اشخاص در ادیان الهی مورد توجه قرار گرفته است. حمایت کیفری از مقدسات دینی، سابقه تاریخی طولانی دارد و ادیان الهی و قوانین موضوعه بشری هرگونه تعرض به ادیان یا اعتقادات دینی افراد را با عنوان های کم و بیش مشابهی جرم و قابل تعقیب کیفری دانسته اند. در حقوق اسلام نیز مقدسات دینی، مورد حمایت حقوقی قرار گرفته و توهین به آن از جرایم مهم به شمار می رود. توهین به مقدسات جرمی است که به حیثیت آسایش وامنیت اجتماعی اشخاص لطمه وارد می¬سازد. در قانون مجازات جدید مصوب  1392یکی از ابداعات جدید سب النبی  است که در ماده 262 و 263 پیش بینی شده است که هر کدام از مواد دارای یک تبصره هستند.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

مقاله توبه در جرائم حدي

پست شماره 434
1:17 , جمعه 03 خرداد 1398

چكيده

انسان بر اساس اصل آزادي اراده، مسؤول كارهايي است كه انجام ميدهد و بر اساس آن مجازات ميشود. از اين رو، در اسلام براي كارهاي خلاف شرع، مجازات تعيين شده و براي بسياري از جرايم، حد مشخص شده است. اما در اين ميان گاهي عواملي وجود دارد كه از انسان حد را برداشته و او را مورد عفو قرار مي دهد، مانند توبه. با دقت در آيات و روايات و سخنان فقها در كتب فقهي معلوم ميگردد كه توبه يكي از عوامل سقوط مجازات شمرده شده، به گونه¬اي كه نقش توبه در رفع مجازات، در جرايم "حق الله" مورد پذيرش فقهاي اسلام قرار گرفته است و آنان سقوط مجازات مجرمان را قبل از اثبات جرم، به وسيله اقرار يا شهادت شهود، اثر اصلي توبه دانسته¬اند. در اين مقاله توبه و نقش آن در رفع مجازات هاي حدي، مورد بررسي قرار مي گيرد.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

رشته:فقه و مبانی حقوق اسلامی

گروه:الهیات

موضوع

بررسی میزان نفقه از دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت

چکیده
یکی ازمسائل حقوقی درنظام خانوادگی اسلامی نفقه است.نفقه نوعی مسئولیت مالی که با شرایط خاص خود بر عهده اشخاص گذاشته می شود. وجوب نفقه بر مرد اسباب و دلایل مختلفی دارد که در یک نگاه کلی عبارتند از زوجیت و خویشاوندی و بردگی، شاید پرداختن به میزان نفقه از دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت که امروزه کانون بحث و چالش شده است، بیشتر اهمیت داشته باشد.چه امروزه زن ساعت های طولانی را در بیرون از منزل به کار و تلاش سپری می کند.گویی رسالت انسان پروری و تمدن سازی خویش را به بوته فراموشی سپرده است و نسل ها را از مهر و عطوفت محروم و فضای خانواده را از شفقت و دلگرمی تهی کرده است.  

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.

مقاله بررسی تحولات تعریف جنایت تجاوز

پست شماره 432
0:44 , جمعه 03 خرداد 1398

بررسی تحولات تعریف جنایت تجاوز

بخش اول-  قبل از جنگ جهانی دوم

در این بخش به تحولات تاریخی مفهوم و تعریف تجاوز با توجه به میثاق جامعه ملل، کنفرانس سال 1919 پاریس، عهدنامه لوکارنو 1925، عهدنامه تحریم جنگ 1928، کنفرانس خلع سلاح 1932 خواهیم پرداخت. پس از جنگ جهانی اول در پی ترس و وحشت ناشی از آن، حرکت های مزبور برای دستیابی به هدف آرمانی ممنوعیت کامل جنگ صورت گرفت اما وقوع جنگ جهانی دوم نشان داد که این اقدامات برای پیشگیری از جنگ کافی نیست.  

مبحث اول- میثاق جامعه ملل

در میثاق از تجاوز تعریفی بعمل نیآمده بود. فقط در اصول  10 و 11 اعضای  جامعه موظف بودند تمامیت ارضی و استقلال سیاسی یکدیگر را محترم شمرده و همچنین مازم بودند هر جنگ و یا تهدید جنگی را نقض صلح تلقی  و اقدامات لازم را بعمل آورند. در این رهگذر هیأت اجرائیدر هنگام وقووع تجاوز، تهدید یا خطر جاوز می بایست وسایل لازم را تهیه و اجرای آن را تعهد نماید. لذا  وقوع جنگ یا تجاوز نقض صلح تلقی و اعضا متعهد بودند که از توسل به جنگ و یا ارتکاب تجاوز خودداری و در صورت وقوع عکس العمل لازم را نشان دهند. البته این اصول کاستیهای داشتک ه از جمل آنها عدم تعریف تجاوز بود، ضمن اینکه معیار و مرجع احراز تجاوز نیز مشخص نشده بود.

توجه : تمام حقوق مطالب برای پروژه وان محفوظ می باشد.